Klika Romana Ulicha - dokáže předpovídat trendy

My Evropané jsme již takoví, že klademe velký důraz na design, aby vše ladilo a vypadalo pěkně, a proto i ta klika musí dobře vypadat.

Zatímco mnozí o povolání designéra sní, další proto i studují a jen ti vyvolení se svým snem nakonec živí, Roman Ulich se jím stal náhodou. Chtěl v mládí sportovat. jeho životní dráha se ale stočila právě k designu, a to v oblasti kování. A ve svém oboru je velmi úspěšný, letos získal za svou práci prestižní ocenění Red Dot Design Award!

Oficiální výrok poroty, která udělila kování Minimal/Maximal tzv. designérského Oskara, zní: „Tato výrazná klika má univerzální použití díky své konstrukci. Její vynikající funkčnost je dalším bonusem.“ To je sice pozitivní, ale obsahově dosti vágní vyjádření. Čím je oceněné kování tak výjimečné?
Může se zdát, že je hodnocení poroty jednoduché, ale oni se vždy snaží co nejstručněji shrnout přednosti daného produktu a věřte, že takto hodnotili veškeré výrobky. Podle mne je jasnou předností kování Minimal/Maximal zmíněná univerzálnost, která spočívá hlavně v možnosti využití kolekce jak pro klasické otočné dveře, tak pro dveře posuvné ve variantě mušle či madla. Samozřejmostí je kování pro celoskleněné dveře či okenní klička. Z mého pohledu je tento fakt hlavní důvodem, proč kování cenu Red Dot Design Award 2013 získalo. Čím je ocenění výjimečné v rámci České republiky?

Roman Ulich

Naše společnost M&T je vůbec první ryze českou společností v oblasti kování dveří a oken, která toto ocenění získala. Nebylo to poprvé, kdy jste se o ocenění Red Dot ucházel... Do soutěže jsme se hlásili již v roce 2010 s velmi povedenou kolekcí Design 2009. Už v té době jsme používali originální povrchy titan mat černý a titan braun mat, které se stávaly populárními a nikdo je v nabídce neměl. Musím přiznat, že jsme počítali, že nás Red Dot 2010 nemine. (smích) Nestalo se tak..., a možná to nás ještě více vyburcovalo k novému produktu. U něj už jsem si říkal, že to vyjde na 200 %. A povedlo se! Na firmě jsme to oslavili a už pomalu připravujeme „útok” na další Red Dot.

Titulní stránka časopisu Domov

Jak vzniká kování, které získá tak významné ocenění?

Samotný nápad na design mi zabere asi deset minut. Nejdůležitější je ale vnitřní mechanismus kliky. V průběhu let se od klasického kování štítkového přešlo k rozetovému a dnes už v podstatě zůstává jen samotná klika. A i ta musí být plně a lehce funkční. Dva roky jsme vytvářeli plně účelný mechanismus. Není to totiž nic jednoduchého, tzv. střeva kliky vměstnat do minimálního prostoru, aby design odpovídal požadavkům dnešního minimalistického trendu. Samozřejmě jsem si během tohoto času s klikou hrál – zvětšoval jsem ji a zase zmenšoval až do doby, než jsem s ní byl úplně spokojený.

/pokračování

Kde berete inspiraci? Jak se převtělí do tak přísně tvarovaného předmětu, jakým je kování, silueta tukana (u kliky Tukan) nebo toreadora (u kliky Toro)?

Nevím, kde jiní designéři inspiraci sbírají, ale já ji čerpám z věcí, které nás běžně obklopují. Hodně cestuji a během cest poznávám spoustu zajímavých tvarů, které mě inspirují. Tak třeba vznikla kolekce kování Design 2009, ve které je klika Tukan i Toro. Ve střední Americe jsem měl možnost vidět býčí zápas. Toreador se s naprostou elegancí při každém pohybu dokázal vyhnout ostrému rohu býka. A když jsem se potom díval na pořízenou fotografii, napadlo mě, že by takto ladně prohnutá mohla být i klika na dveřích. A stejně tak to bylo i u tukana, který zahnutým zobákem poutá pozornost na velkou vzdálenost – je dominantní a přesně tak dominantní je i oblá klika Tukan na dveřích.


„Nápad na design kliky zabere deset minut, náročnější je vnitřní mechanismus.”


Ještě další předměty, objekty či bytosti byly předlohou pro tvar některého kování?

V rámci kolekce Design 2009 to například byla i klika Maya, k níž mě inspirovaly stupňovité mayské pyramidy. Pro naši aktuálně připravovanou kolekci například chystám kliku, k níž mě inspiroval železniční most. Pro mě je inspirací i docela obyčejná koule, která nabízí nepřeberné možnosti uchopení.

Předcházely vaší současné tvorbě jiné produkty, nebo jste „klikař” od počátku?

Rád bych objektivně upozornil, že nejsem vystudovaný designér a osobně se za designéra v pravém slova smyslu nepovažuji. Design našeho kování vychází z mé intuice a přirozeného vnímání tvarů. Samozřejmě, že pevný základ tvoří mé odborné technologické znalosti. Ke klikám jsem se dostal již v první polovině devadesátých let, když jsem pracoval pro společnost, která vyráběla dveře. Během své práce jsem poznal zahraniční výrobu klik a tehdy jsem si uvědomil, že to není zas až tak složité. Když jsme v roce 1997 založili rodinnou společnost M&T, věděli jsme, že nás budou kliky bavit. Kliky mne tedy baví a myslím, že i dokážu odhadnout, co se bude lidem do budoucna líbit.

Proč je vůbec pro tak ryze praktický předmět, jakým je klika, důležitý design? Nezdražuje zbytečně tuto věc každodenní potřeby?

Víc než design kliky je důležitější její funkčnost. Má hlavně sloužit k otevírání a zavírání dveří. Na druhou stranu dveře, které otevírá, mají v interiéru důležité místo a klika je na nich výrazný prvek, který jim přidá hodnotu navíc. My Evropané jsme již takoví, že klademe velký důraz na design, aby vše ladilo a vypadalo pěkně, a proto i ta klika musí dobře vypadat.

Nakolik je design vašich klik nadčasový? Má se zákazník bát, že mechanika výrobku přežije jeho vzhled?

Naše kliky jsou nadčasové nejen designem, ale hlavně konstrukcí (smích). Víme, že mohou bez závad fungovat i patnáct let. A co se týká nadčasovosti designu – kolekce klik, které jsme vytvořili již v roce 2004 a následující v roce 2006, se stále líbí a prodávají se. Zároveň je hodně konkurenčních firem okopírovalo, což znamená, že jsou opravdu povedené.

Kopírování... Jak se s tímto jevem potýkáte?

Problém falzifikátů je velmi obtížný a často v českých podmínkách připomíná boj s větrnými mlýny. Například naše nejprodávanější klika Entero se stala „obětí” napodobitelů do půlroku od svého uvedení. A právě po těchto zkušenostech jsme pro kování Minimal/Maximal zvolili jinou cestu. Zajistili jsme pro něj tři celoevropské patenty a 27 průmyslových vzorů a tuto jasnou informaci vložili do prezentačního katalogu. Věříme, že konkurence díky této síle pochopí, že toto kování jen tak jednoduše neokopíruje. Uvedená ochrana samozřejmě není zadarmo, ale je to lepší než vše řešit soudní cestou. I když bojujeme i na této frontě (smích).

Není pro vás svět klik příliš malý? Nemáte ambice vytvářet „velké věci” a zapsat se do historie nějakou designovou ikonou, např. v podobě křesla nebo velkolepého svítidla?

Jak už jsem řekl, já osobně se za designéra nepovažuji. A svět klik pro mě rozhodně není malý. Dokonce bych řekl, že naopak. Stále je zde prostor pro nové návrhy nejen tvarů klik, ale také jejich vnitřních mechanismů. Vše jde i v tomto segmentu kupředu a budou vznikat další možnosti otevírání dveří a já bych rád byl u toho.

Jak jste se tedy dostal k designu? Co byl váš dětský sen?

Jako mladý jsem chtěl být sportovcem, ale zastavilo mne zranění. Je to tedy spíš náhoda, že jsem se stal tím, kdo ve firmě odpovídá za vzhled klik. Možná je to i tím, že dokážu poznat, co bude zajímavé, a daří se mi odhadovat budoucí trendy. V podstatě se stačí dívat kolem sebe. Jsou s tím samozřejmě spojeny cesty po různých veletrzích, kde se představují novinky nejen v kování, ale například i u pákových baterií či interiérových svítidel. Tyto tři věci, i když se to nemusí na první pohled zdát, spolu úzce souvisí.

Roman Ulich, *1971

Vystudoval střední průmyslovou školu strojní. Pracovní praxi získal ve firmě, která se zabývala výrobou dveří. Další důležité zkušenosti získal v zahraničí ve výrobě kování. V roce 1997 společně se svými dvěma bratry Ivem a Petrem založil společnost M&T, která se jako jediná v České republice zabývá výrobou designového dveřního a okenního kování. Ve firmě působí mj. jako dvorní designér. V letošním roce získala společnost M&T prestižní ocenění Red Dot Design Award za kolekci Minimal/Maximal.

Stává se běžně, že vrátí-li se člověk z hub, zavře oči a vidí před sebou jen hnědé hlavičky hříbků v mechu. Zdá se i vám noc co noc o klikách?

Na houby chodím moc rád (smích). A když se z nich vrátím, tak souhlasím, že se mi o nich zdá a vidím je všude. Ale s klikami to tak nemám. Jsem sice jimi neustále obležen, ale ne v takovém množství, abych je viděl na každém kroku nebo ve snu.

V čem jste měl v životě „tu největší kliku”?

Kliku jsem měl a mám v tom, že jsem zdravý. To je ta největší klika v mém životě. Zdraví je základ a bez něj bych nemohl tvořit a dělat to, co mě baví a naplňuje.

Miroslav Kubeš, DOMOV, Prosinec 2013

Poslední články


Cesta ke stoleté tradici

Klikař

Není to značka, která by se proslavila už někdy v meziválečném období, přesto ji svět dnes zná a respektuje ...

více zde

Klikaři z Dobrušky

Klikař

Roman Ulich se vyučil strojařem. Zkoušel obchodovat s lecčím, než vsadil na kliky ...

více zde

České kliky otevírají dveře do světa

Klikař

Když bratři Ulichovi před dvaceti lety společnost M&T zakládali, měli pouze pět zaměstnanců, ...

více zde

Design klik včera, dnes a zítra

Klikař

Dnes je Roman Ulich hlavním designérem společnosti M&T a držitelem prestižního ocenění Red Dot Design Award ...

více zde

Klikaři s tahem na branku

Klikař

Hvězda fotbalového trávníku, která klukovský sen ve třiatřiceti vyměnila za dospěláckou realitu ...

více zde

Mít kliku a umět ji vyrobit

Klikař

Navštívili jsme továrnu M&T v Dobrušce ve východních Čechách, kde se tři bratři Ulichovi již 20 let úspěšně věnují...

více zde

Sport & byznys

Klikař

Musíte umět jít za svým. A hlavně se bavit.

více zde

Nechci být v mentálním důchodu

Klikař

Podnikatel a bývalý ligový fotbalista Ivo Ulich prodává kliky do 43 zemí světa...

více zde

Klikař

Klikař

Ivo Ulich je jeden z mála profesionálních sportovců, kteří uspěli i v byznysu...

více zde

příběhy úspěchu: Má to někdo kliku!

Příběhy úspěchu: Má to někdo kliku!

Když v roce 1997 přichází Roman Ulich za bratrem Ivem s nápadem ...

více zde

Ivo Ulich & Kliky a dveřní kování

Ivo Ulich & Kliky a dveřní kování

Zakládáme v Česku „klikařskou” tradici...

více zde

Klika Romana Ulicha

Klika Roman Ulicha

Dokáže předpovídat trendy...

více zde

Jsem klikař

Jsme klikař

O tom, že i malá česká firma může být díky svým originální nápadům světová...

více zde

Podnikání s klikou

Podnikání s klikou

Díky sázce na inovace a originální design vyváží společnost M&T své kliky a kování pro okna i dveře do mnoha zemí světa....

více zde

Je fajn mít správnou kliku

Je fajn mít správnou kliku

Ve sportu musíte nejenom hodně trénovat, ale take mít kliku, abyste vyhrávali. V životě potřebujete mít kliku, abyste se mohli zdárně posouvat dál ke svým cílům.

více zde

M&T, to je design a kvalita v kování

M&T, to je design a kvalita v kování

Píše se rok 1997 a dva bratři zakládají ve východních Čechách společnost M&T, firmu, která se za více jak 15 let své existence napevno usadila na českém trhu s dveřním a okenním kováním.

více zde